نحوه فک رهن سند 09035116815⚜️ | قانون یار چتردانش

رهن به قراردادی گفته می شود که بر اساس آن بدهکار، مالی را جهت وثیقه به بستانکار می‌دهد.

219

نحوه فک رهن سند

رهن به قراردادی گفته می شود که بر اساس آن بدهکار، مالی را جهت وثیقه به بستانکار می‌دهد. به عبارتی دیگر، در صورتی که شخصی به دیگری مقروض باشد و یا دین دیگری بر عهده وی باشد، مدیون یا بدهکار مالی را به صورت وثیقه به داین یا طلبکار می‌دهد تا چنانچه بدهکار طلب خویش را پرداخت نکرد، داین از مال وثیقه گذاشته شده بتواند طلب خود را برداشت کند.

فک رهن یعنی چه؟
فک به معنی آزاد کردن است و در اصطلاح حقوقی و فقهی، فک رهن به این معنی است که مالی از وضعیت رهن و وثیقه بیرون بیاید و در حقیقت مال آزاد به حساب می‌آید.
معمولا فک رهن زمانی صورت می‌گیرد که مدیون طلب خود را پرداخت کرده باشد، موارد دیگری نیز به‌منظور فک رهن وجود دارد که به آن‌ها خواهیم پرداخت.

خرید مجموعه حقوق تجارت

موارد فک رهن کدامند؟
۱- هنگامی که مدیون، طلب خود را پرداخت کند که با پرداخت دین قرارداد رهن فک می‌شود.
۲- زمانی که هر یک از طرفین قرارداد جهت فسخ عقد رهن اقدام کنند.
۳- فسخ قرارداد رهن از جانب رهن گیرنده ‌باشد.
۴- مال مورد رهن بنا به عللی مانند آفت به صورت کلی از بین برود.
۵- ذمه رهن دهنده به علتی نظیر ابراء از بری گردد.

آدرس فروشگاه : کيانپارس بين 19 و 20 غربي مجتمع هديه طبقه 3 واحد9

راه‌های خارج کردن یک ملک از حالت رهن چیست؟
1-سپرده‌گذاری
در این شیوه درخواست کننده با مراجعه به بانک و محاسبه مقدار مانده بدهی وی، مبلغی نزدیک به ۱۱۰ درصد این مانده بدهی در بانک از طریق درخواست کننده سپرده‌گذاری می‌شود و به این ترتیب ملک از رهن بانک بیرون می‌آید.

خرید کتاب قانون تجارت نموداری

با این‌حال پس از سپرده‌گذاری، فرد باید همچنان اقساط وام خود را پرداخت کند و تا موقع اتمام یافتن این اقساط، حق برداشت مبلغ سپرده‌گذاری را ندارد و بانک بابت وجه سپرده‌گذاری شده به صاحب سپرده سود پرداخت می‌کند که این سود برابر با حداکثر نرخ سود مجاز می‌باشد، شخص می‌تواند با همین سود اقساط وام خود را پرداخت کند.

2-تسویه حساب کامل
تسویه کامل بدهی راه دیگر جهت فک رهن است. در صورتی‌که خانه و ملک وام داشته باشد و تعدادی از اقساط آن به تعویق بیفتد، در موقع فروش باید مابقی اقساط و بدهی تسویه نشده به بانک پرداخت شود تا ملک از رهن بانک بیرون بیاید.
به این منظور می‌بایست متقاضی به بانک مراجعه کند و برای تسویه حساب درخواست بدهد، بانک مقدار بدهی معوقه را محاسبه می کند و درخواست کننده با پرداخت کامل این مبلغ سند ملک خود را از رهن بیرون می‌آورد.

خرید مجموعه قوانین ثبت اسناد واملاک (رقعی)

کدامیک از این دو راه حل بهتر است؟
این موضوع به وضعیت شخص بستگی دارد. اکثر اقساط‌، باقی مانده باشد و فقط تعداد پرداخت شده باشد، شیوه تسویه کامل بدهی بهترین راه حل است، به این دلیل که بدهی اشخاص به بانک از دو صورت کلی که شامل بدهی اصلی و سود آن است تشکیل می شود و نسبت اصل بدهی و سود پرداختی برابر نیست و در نخستین ماه‌های قسط، مقدار سود پرداختی از ماه‌های بعدی بیشتر خواهد بود.
یعنی هر اندازه اقساط بیشتری پرداخت شود، مقدار سود کمتر می شود و معمولا اقساط باقی مانده شامل بدهی اصلی درخواست کننده است. چون ملاک وجهی که جهت فک رهن به وسیله تسویه حساب کامل پرداخت می شود، مبلغ اصل بدهی است.
اگر فقط چند قسط پرداخت شده و بیشتر اقساط باقی مانده باشد، بهتر است از تسویه حساب کامل استفاده شود، چون متقاضی کمتر متضرر خواهد شد و تنها باید مبلغ اصل بدهی را به بانک پرداخت نماید، ولی در صورتی‌که بیشتر اقساط وام پرداخت شده، بهتر است به جای تسویه حساب کامل، از روش سپرده‌گذاری استفاده شود.
چون در این شرایط فرد متقاضی مبلغ زیادی را به‌منظور سود پرداخته و باید برای تسویه، اصل بدهی را که حدودا میزان کمی از آن را پرداخت کرده به بانک پرداخت نماید. 

خرید کتاب قانون یار حقوق بین الملل خصوصی

امکان سفارش تلفنی وجود دارد، برای این منظور با شماره تلفن  09035116815 تماس بگیرید.

انواع دعوای فک رهن چیست؟
معمولا در قانون دعوای فک رهن به دو صورت مستقل و الزام به تنظیم سند رسمی عنوان می‌شود.

دعوای فک رهن به‌ صورت مستقل
در صورت فک رهن مستقل فرد رهن دهنده متعهد به پرداخت دین خود در مدت زمان معینی است و یکی از اموال وی در گروی فرد یا نهاد ثالثی مثل بانک قرار خواهد گرفت. چنانچه فرد رهن دهنده در مقابل پرداخت کلیه بدهی خود اقدام نکند، بین فرد یا نهاد ثالث و فرد رهن دهنده دعوای حقوقی عنوان می‌شود.
فرد ‌‌می‌تواند در این شرایط شکوائیه‌ای تحت عنوان الزام به فک رهن و پرداخت اجرت المثل ایام عده فک رهن و نیز همراه با ضررهای قانونی و بر طبق قرارداد را تنظیم نماید و به مراجع قضایی تقدیم کند.

دعوای فک رهن و الزام به تنظیم سند رسمی
معمولا سازندگان ملک و مستغلات و شرکت‌‌‌های عمرانی از این دعوا بهره می گیرند. در این شرایط سازندگان پیش از فروش ملک، آن را به دست بانک می‌سپارند و وام در یافت می‌کنند. پس از آن با تهیه قول‌ نامه‌ای آن را به خریدار انتقال می دهند و متعهد می‌شوند در مهلت تعیین شده در قول‌ نامه، سند رسمی را ضمن فک رهن مال مرهونه، به نام خریدار تنظیم نمایند.

خرید کتاب متون حقوقی بین المللی

آیا امکان خرید و فروش ملکی که فک رهن نشده است وجود دارد؟
معمولا این نوع معامله‌ها توسط وکالت و به شکل قولنامه‌‌ای انجام می‌گیرد. به این صورت که فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا موقعی که اقساط وام تسویه شد، خریدار قادر باشد ملک را به نام خود منتقل کند.