آزمون وکالت قوه قضائیه✔️ - 09035116815

حقوق به یکی از رشته های پرطرفدار دانشگاهی گرایش های حوزه علوم انسانی است. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در حوزه های مختلف از جمله امور پژوهشی یا مشاوره ای فعالیت خواهند کرد، محبوب ترین حوزه فعالیت فارغ التحصیلان حقوق، وکالت است.

آزمون وکالت قوه قضائیه

حقوق به یکی از رشته های پرطرفدار دانشگاهی گرایش های حوزه علوم انسانی است. فارغ التحصیلان این رشته دانشگاهی در حوزه های مختلف از جمله امور پژوهشی یا مشاوره ای فعالیت خواهند کرد، محبوب ترین حوزه فعالیت فارغ التحصیلان حقوق، وکالت است. 

متقاضیان برای کسب پروانه و مجوز فعالیت در حوزه وکالت باید در آزمون وکالت که هم از طرف قوه قضائیه و هم از طرف کانون وکلا دادگستری برگزار می شود، پذیرفته شوند. با توجه به اهمیت آگاهی از آزمون وکالت قوه قضاییه به معرفی این آزمون می پردازیم.

آزمون وکالت قوه قضائیه

معرفی کانون وکلا دادگستری و مرکز وکلا قوه قضائیه

کانون وکلا دادگستری یکی از قدیمی ترین سازمان های مردم نهاد ایران است که در سال 1331 به عنوان یک نهاد مستقل شناخته شد و اولین بار در سال 1300 مجمع وکلا رسمی تشکیل و با صبر و تلاش وکلا در سال 1333 لایحه استقلال کانون وکلا تصویب شد.

در حال حاضر، در ایران 25 کانون مستقل وکلا وجود دارد، کانون وکلا مرکزی در تهران واقع است و سایر کانون ها در استان های دیگر قرار دارند.

بیشتر بخوانید: آزمون قضاوت

این کانون ها اتحادیه سراسری کانون های وکلا دادگستری ایران را دارند که به عنوان  اسکودا  شناخته می شود. هزاران وکیل و کارآموز وکالت کانون های مختلف دادگستری سراسر کشور ایران زیر نظر این کانون های استانی و تجمیعی فعالیت می کنند.

مرکز وکلا قوه قضائیه مطابق ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 تاسیس شد. البته این مرکز در ابتدا تحت عنوان مرکز امور مشاوران حقوق، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه تشکیل شده که به دنبال اصلاح آیین نامه ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه در سال 1397، به عنوان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده تغییر نام یافته و دارای شخصیت حقوقی مستقل شد.

در زمان تاسیس این مرکز تعداد وکلا پاسخگوی نیازهای حقوقی جامعه در آن زمان نبود. در این اوضاع و احوال قوه قضائیه با مجوز قانون نسبت به تایید صلاحیت فارغ التحصیلان رشته حقوق و ایجاد موسسات حقوقی اقدام نمود.

با توجه به آنکه ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه محدودیت زمانی قائل نشده بود قوه قضائیه همچنان اقدام به برگزاری آزمون وکالت قوه قضاییه و جذب وکیل می کند. البته این موضوع گاهی مواقع با اعتراضات بالای وکلا و فارغ التحصیلان حقوق در زمینه استقلال کانون وکلا دادگستری رو به رو شده است.

مرکز وکلا قوه قضاییه، در حال حاضر، دارای 31 مرکز استانی و هیات مدیره وکلای قوه قضائیه بوده و ساختمان مرکزی مرکز وکلای قوه قضاییه در تهران به نشانی بلوار نلسون ماندلا، خیابان گلفام واقع شده است. 

شرایط ثبت نام آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه 

 برای شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه شرایطی لازم است که تا حدودی با شرایط کانون وکلا متفاوت است. متقاضیان شرکت در آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضاییه ضروری است که واجد شرایط ثبت نام آزمون وکالت قوه قضاییه باشند:

تابعیت ایرانی

سوء شهرت نداشته باشد و تجاهر به فسق و فجور نکند.

 در هیچکدام از سازمان ها، نهادهای انقلابی، وزارتخانه ها، شهرداری ها و موسسات خدمات عمومی، ادارات و شرکت های دولتی مشغول به کار نباشد.

متقاضیان باید در موقع ثبت نام آزمون دارای حداقل 22 و حداکثر 63 سال سن باشند.

مدرک کارشناسی حقوق، فقه و حقوق، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی که به تایید مرجع صالح رسیده باشد. کسانی که در حال تحصیل هستند می توانند در آزمون ثبت نام کنند مشروط بر آنکه مدرک تحصیلی خود را قبل از شروع دوره کارآموزی تحویل دهند.

عدم اعتیاد به مواد مخدر با تایید پزشکی قانونی

نداشتن سابقه کیفری موثر و محرومیت از حقوق اجتماعی

ارائه کارت پایان خدمت یا گواهی معافیت موقت یا دائم

تعهد به اصل نظام و قانون اساسی

منابع آزمون وکالت قوه قضائیه

برای تهیه محصولات انتشارات چتر دانش در اهواز از طریق فروشگاه اینترنتی با شماره تلفن 09035116815 تماس بگیرید.

مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت قوه قضاییه 

دروس

ضرایب

تعداد سوال

حقوق مدنی و امور حسبی

2

20

آیین دادرسی مدنی

2

20

حقوق تجارت

2

20

حقوق جزا عمومی و اختصاصی

2

20

آیین دادرسی کیفری

2

20

متون فقه

2

10

حقوق ثبت

1

10

کارآموزی وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه 

قبول شدگان آزمون وکالت مرکز وکلا قوه قضائیه  ابتدا باید در مصاحبه حضوری شرکت کنند و بعد از گذشتن از مرحله تحقیقات و پذیرفته شدن در مصاحبه وارد مرحله کارآموزی شوند. تا قبل از سال 98 آن ها در دوران کارآموزی حق وکالت نداشتند، اما از سال 98 می توانند در دوران کارآموزی، کار وکالت را هم انجام دهند. 

بیشتر بخوانید: آزمون سردفتری 

وظایف کارآموزان مرکز وکلا قوه قضائیه

کارآموزی و وکالت زیر نظر وکیل سرپرست

تهیه گزارش از پرونده های حقوقی یا کیفری به تعداد بیست فقره

حضور در دوره های آموزشی کاربردی به مدت دو ماه

شرکت در جلسات دادگاه های کیفری و حقوقی، چهار جلسه در هر ماه (به مدت 18 ماه) با معرفی مرکز

ارائه مقاله و کارهای تحقیقی درباره موضوعات حقوقی (مدنی یا کیفری) تعیین شده از سوی مرکز

حضور در سخنرانی ها و همایش های علمی برگزار شده توسط مرکز یا هیات مدیره های استانی

قانون يار چتردانش

تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه

دو نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا قوه قضاییه هر ساله در کشور آزمون وکالت را برگزار نموده و به قبول شدگان این آزمون، پروانه وکالت اعطا می کنند. وکلایی که از هر یک از این دو نهاد موفق به دریافت پروانه وکالت می شوند، هر دو گروه وکیل پایه یک دادگستری هستند و از نظر صلاحیت برای وکالت تفاوتی با یکدیگر ندارند. 

بیشتر بخوانید: آزمون سردفتری چگونه وکیل پایه یک دادگستری شویم؟

با این وجود ، تفاوت وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه را نیز نمی توان نادیده گرفت و این دو گروه از وکلا در برخی از مسایل با یکدیگر تفاوت داشته که این موارد عبارتند از: مرجع صادر کننده پروانه وکالت و مراحل دریافت پروانه وکالت اما، اصولا ، از نظر وظایف و مسئولیت ها تفاوتی میان وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه وجود ندارد و مسئولیت ها و وظایف یک وکیل پایه یک اعم از وکیل دادگستری با وکیل قوه قضاییه مانند هم می باشد.

آدرس فروشگاه: کيانپارس بين 19 و 20 غربی مجتمع هديه طبقه 3 واحد9

×

چطور میتونم کمکت کنم؟