دعاوی ملکی چیست و آشنایی با انواع دعاوی ملکی🔱 09035116815

دعاوی ملکی پیرامون املاک و مسکن شکل می گیرند و شامل دعاوی حقوقی و ثبتی و دعاوی کیفری می شوند.

دعاوی ملکی چیست و آشنایی با انواع دعاوی ملکی

دعاوی ملکی چیست؟

دعاوی ملکی پیرامون املاک و مسکن شکل می گیرند و شامل دعاوی حقوقی و ثبتی و دعاوی کیفری می شوند. یکی از دلایل ایجاد دعاوی حقوقی ملکی ناآگاهی و عدم شناخت نسبت به قوانین این حوزه است که در بعضی موارد باعث ایجاد مشکلات بسیار و از بین رفتن سرمایه و دارایی افراد می شود.

دیگر مشکل رایج عاوی ملکی کیفری است که افرادی سودجو و کلاهبردار با پیشنهادهای فریبنده و استفاده از عدم آگاهی افراد دست به اقدامات مجرمانه می زنند. 

دعاوی ملکی

ملک از نگاه حقوق

اموال غیرمنقول در اصطلاح حقوقی به اموالی گفته شده است که از جایی به جای دیگر قابل انتقال نباشند، لازم به یاد آوری است که زمین و معدن و اگر در عمل، نقل مالی ممکن شود، اما اگر با این تغییر ویرانی و خرابی عین یا محل آن بوجود بیاید، آن را نیز غیرمنقول می‌گویند. تمام دارایی های غیرمنقول، در ردیف املاک قرار می گیرند. 

خرید مجموعه حقوق تجارت

ملک انواعی دارد که مهم ترین آنها ملک مشاعی و ملک مفروز است. ملک مشاعی به ملکی گفته می شود که دو نفر یا بیشتر، در تمامی اجزای آن، به نسبت سهم خود دارای ملکیت هستند و به اصطلاح دارای چند مالک است و ملک مفروز، ملکی است که در مالکیت یک شخص اعم از حقیقی یا حقوقی قرار دارد. 

ممکن است مالکیت یک شخص در ملک خود هم به نحو مشاع و هم به نحوه مفروز باشد. این حالت مواردی همچون مالکیت آپارتمان، که قسمت اختصاصی در مالکیت اختصاصی و مفروز و قسمت مشاعی مانند راه پله ها و حیاط، در مالکیت مشاعی، قرار دارد را شامل می شود.

تقسیم بندی انواع دعاوی ملکی می تواند بر اساس پارامترهای مختلفی انجام گیرد. انواع دعاوی ملکی، مانند دعاوی دیگر در حوزه های مختلف،به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

۱-دعاوی ملکی حقوقی

۲-دعاوی ملکی کیفری

۳-دعاوی ملکی ثبتی

خرید کتاب قانون تجارت نموداری

انواع دعاوی ملکی حقوقی

دعوی الزام به فک رهن و سندهای ضمانتی

دعوای الزام به تحویل ملک

دعوی الزام تنظیم سند رسمی ‌برای املاک

دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی (مختص به ساختمان‌های دارای واحد‌های متعدد مستقل)

دعوای خلع ید

دعوی الزام به دریافت پایان کار (مختص ساختمان‌های تکمیل شده و مورد تایید کارشناس ساخت و ساز)

دعوای رفع تصرف عدوانی

دعوی ابطال قرارداد (مختص به مشکلات موجود در مفاد قرارداد)

دعوی درخواست دریافت مطالبه‌‌ اجرت المثل

دعوی فسخ قراردادها (مختص قرارداد های دارای نقص قانونی)

دعوی حقوقی تعدیل میزان اجاره بها بر اساس عرف جامعه (درخواست افزایش یا کاهش اجاره)

دعوی درخواست مطالبه سرقفلی (گرفتن حق کسب و پیشه)

دعوی تخلیه‌‌ اماکن تجاری (مختص املاک مشمول قوانین مختص به خود 

دعوی تجویز انتقال منافع از فرد به فردی دیگر

انواع دعاوی ملکی

امکان سفارش تلفنی وجود دارد، برای این منظور با شماره تلفن  09035116815 تماس بگیرید.

در این گونه دعاوی ملکی، مورد اصلی حل اختلافات و اشتباهات و خسارات احتمالی است که بر اثر سهل انگاری بوجود آمده باشند. در پرونده های دعاوی ملکی حقوقی، مساله ارتکاب به جرم و خسارات عمدی و کلاهبرداری مطرح نیست.

خرید مجموعه قوانین ثبت اسناد واملاک (رقعی) 

در ادامه برخی از مهم‌ترین دعاوی ملکی حقوقی را به اختصار شرح می دهیم

دعوای الزام به تحویل ملک

اگر در مبایعه نامه زمان مشخصی برای تحویل ملک به خریدار تعیین شده باشد، باید در همان تاریخ مبیع به خریدار تحویل داده شود. گاهی در فاصله معامله و تنظیم سند رسمی، ارزش ملک بیشتر می شود و فروشنده به همین بهانه در تحویل ملک تعلل می‌کند. در این حالت خریدار می تواند اقدام به طرح انواع دعاوی ملکی الزام به تحویل ملک نماید.

دعوای رفع مزاحمت و ممانعت از حق

ممکن است فردی بدون اینکه ملکی را تصرف کند مانع استفاده مالک از آن شود. در این حالت برای اقامه دعوای رفع مزاحمت و ممانعت از حق، مالک باید سندی که نشان دهنده مالکیت و سابقه تصرف او باشد داشته باشد.

 دعوای خلع ید

اگر شخصی غیر از مالک، ملکی را که سند رسمی دارد در تصرف خود قرار داده باشد، مالک اصلی ملک برای تخلیه می تواند در دادگاه دعوای خلع ید را مطرح کند. 

خرید کتاب قانون یار حقوق بین الملل خصوصی

دعوای رفع تصرف عدوانی

در دعوای تصرف، فرد با اثبات سابقه‎ تصرف خود از طریق ارائه یک قرارداد و یا یک سند رسمی اعلام می کند ملک بدون رضایت او از تصرفش خارج شده است. دعوای تصرف عدوانی با دعوای خلع ید تفاوت دارد.  در تصرف عدوانی نیازی به اثبات مالکیت خواهان نیست و تنها مساله مهم، اثبات سابقه تصرف است. ولی در دعوای خلع ید خواهان باید مالکیت خود را نسبت به ملک ثابت کند.

الزام به تنظیم سند رسمی

زمانی یک ملک از فردی به فرد دیگری منتقل می شود باید سند رسمی تنظیم شود و اگر فروشنده یا به طور کلی انتقال دهنده این سند رسمی را تنظیم نکند، شحصی که ملک به او منتقل شده می تواند برای تنظیم سند طرح دعوا کند.

دعوای فروش ملک مشاع

فروش ملک مشاع باید با رضایت همه ‎ مالکان انجام شود. هر یک از شرکاء می تواند به دادگاه صالح مراجعه و برای فروش ملک مشاع درخواست دهد. مجوز فروش ملک مشاع از طریق دادگاه صادر می‌شود و بدون این مجوز فروختن ملک مشاع ممکن نیست.

خرید کتاب متون حقوقی بین المللی

دعوای فک رهن

رهن عقدی است که به‌ موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین می‌دهد. رهن دهنده را راهن و طرف دیگر را مرتهن می‌گویند. الزام به فک رهن در واقع موجب انحلال عقد رهن است.

صفحه اینستاگرام ما: chatrbooklaw@

بعضی مواقع فردی ملکی را نزد بانک یا شخصی در رهن می گذارد و پس از اینکه دین خود را به پرداخت کرد، آن کسی که مال نزد او به رهن گذاشته شده است اقدام به فک رهن نمی کند. در چنین حالتی راهن باید علیه مرتهن اقامه دعوای الزام به فک رهن کند. نکته مهم در این مورد این است که در چنین شرایطی ید مرتهن از حالت امانی به ضمانی تبدیل می شود و راهن نیز می‌تواند دادخواستی تحت عنوان الزام به فک رهن و پرداخت اجرت‌ المثل ایام عدم فک رهن تنظیم کند.

ابطال معامله صوری به ‌قصد فرار از دین

با استناد به ماده ۲۱۸ قانون مدنی معامله با قصد فرار از دین به‌صورت صوری باطل است. اگر کسی قصد فرار از دین دارد و برای این که مال به دست طلبکاران نرسد، اموالش را معامله کند این معامله باطل است.

خرید کتاب کنوانسیون ورود موقت استانبول 26 ژوئن 1990

انواع دعاوی ملکی کیفری

دعوی جعل اسناد ملکی به نیت فریب و کلاهبرداری دیگران

دعوی ارتکاب جرم کلاهبرداری در خرید و فروش و معاملات املاک و مسکن

دعوی خیانت در امانت

انواع دعاوی ملکی فروش غیرقانونی اموال فردی به یک یا چندین فرد دیگر

دعوی انتقال منافع ملک غیر به فرد یا افراد دیگر

دعوی تبانی و فساد در خرید و فروش‌ و معاملات دولتی

دعوی استفاده از سند جعلی در معاملات ملکی

انواع دعاوی ملکی تغییر کاربری زمین کشاورزی بدون داشتن مجوزرسمی از مراجع مرتبط

دعوی خرید و فروش و معامله معارض

دعوی خرد کردن املاک و ورود غیرمجاز به ملک دیگران

مبحث اصلی دعاوی ملکی درخواست رسیدگی به تخلفات عمدی، ارتکاب جرم و کلاهبرداری ملکی است.

فروشگاه آنلاين کتاب اهواز

انواع دعاوی ثبتی ملکی

دعوی ابطال سند رسمی (باطل شدن سند به دلیل های مختلف )

دعوی ابطال اجرائیه‌‌ ثبتی املاک مرتبط

دعوی ابطال سند مالکیت معارض

دعوی ابطال مراحل ثبتی (باطل شدن سازوکار کمسیون‌های مختلف ثبتی)

دعوی ابطال نظریه هیات حل اختلاف اداره ثبت و اسناد کشور.

دعوی افراز ملک

انواع دعاوی ملکی اجرای ثبت

دعوی توقیف عملیات اجرایی  ( توقف عملیات اجرایی در مراحل مختلف کار)

خرید مجموعه کنوانسیون های برگزیده بین المللی

انواع دعاوی ملکی ثبتی در دل حوزه دعاوی ملکی حقوقی جای دارد. اما به علت تعدد این دعاوی خاص و اهمیت و حساسیت آنها به علت دخیل بودن سند ملک، این دسته از دعاوی حقوقی را به طور جداگانه بررسی و دسته بندی کردیم.

انواع دعاوی ملکی ثبتی برای بر طرف کردن مشکلات و مسائل ثانویه در مفاد سند ملک، قرارداد و یا روند کار، در هنگام و یا پس از عقد قرارداد و خرید و فروش املاک است. تعجیل یا سهل انگاری در خرید و فروش و معامله املاک این مشکلات را به وجود می آورد.

×

چطور میتونم کمکت کنم؟